For at opnå en MiCA-licens i Danmark er det en betingelse, at ansøgervirksomheden har »reel tilstedeværelse« i landet. Men hvad vil det sige at have reel tilstedeværelse? Hvilke kriterier lægger Finanstilsynet vægt på i sin vurdering, og hvornår er de opfyldt? Formålet med denne artikel er at besvare disse spørgsmål og give nogle konkret eksempler på, hvornår betingelserne for reel tilstedeværelse er opfyldt.
Den 30. december 2024 trådte MiCA-forordningen endeligt i kraft. Dermed har virksomheder, som beskæftiger sig med licenspligtige aktiviteter efter MiCA, mulighed for at ansøge Finanstilsynet om en licens som en CASP (Crypto Asset Service Provider).
For at Finanstilsynet overhovedet kan behandle en ansøgning efter MiCA materielt, er det en betingelse, at ansøgervirksomheden har reel tilstedeværelse i Danmark. Hovedformålet hermed er at sikre, at Finanstilsynet som tilsynsmyndighed kan gennemføre tilsyn hos virksomheden.
Betingelsen om reel tilstedeværelse er gennemgående indenfor den finansielle regulering, men den er særligt aktuel i relation til virksomheder, der beskæftiger sig med kryptoaktiver. Årsagen hertil skal formentlig findes i, at virksomhederne kan tilbyde deres tjenester online, ligesom deres medarbejdere kan arbejde digitalt. Det er dog nødvendigt med en fysisk tilstedeværelse i den medlemsstat, hvor virksomheden ansøger om en licens, således at tilsynsmyndigheden kan gennemføre føromtalte tilsyn.
Hvornår opfylder man kravet om »reel tilstedeværelse«?
For at en virksomhed har reel tilstedeværelse i Danmark, skal den have en faktisk og væsentlig forbindelse til landet.
Det er en konkret helhedsvurdering, hvornår en virksomhed har en “faktisk og væsentlig forbindelse til Danmark”. Vurderingen foretages af Finanstilsynet og tager udgangspunkt i en række kriterier.
Der kan eksempelvis være tale om følgende kriterier:
Ovenstående kriterier er ikke udtømmende. Finanstilsynet vil foretage en samlet vurdering af virksomhedens reelle tilknytning til Danmark baseret på dens specifikke forretningsmodel og aktiviteter.
Hvad er konsekvensen ved manglende overholdelse af kravet om »reel tilstedeværelse«?
Som nævnt er den reelle tilstedeværelse i landet en forudsætning for at kunne opnå en licens som CASP. Hvis Finanstilsynet vurderer, at den reelle tilstedeværelse ikke er opfyldt, har tilsynet følgende reaktionsmuligheder:
Et afslag vil desuden medføre, at virksomheder, der benytter sig af overgangsordningen fra VASP-registrering til MiCA-licens (grandfathering), vil få denne overgangsperiode afbrudt. Dette indebærer, at virksomheder, der allerede udfører kryptoaktivtjenester, skal indstille disse aktiviteter og først kan genoptage dem, når en MiCA-licens er tildelt.
Det er derfor vigtigt, at virksomheder ikke blot fokuserer på at opfylde de materielle dokumentationskrav, men også aktivt arbejder på at etablere og vedligeholde en reel tilstedeværelse i Danmark.